Silnik o zapłonie samoczynnym

Zapewne niejedna osoba miała kiedyś do czynienia ze specyficznym rodzajem silnika diesel, a mianowicie silnikiem o zapłonie samoczynnym.

Dobry sposób na rozruch- silnik o zapłonie samoczynnym diesel

Uruchomienie ciepłego silnika, czyli takiego, który jeszcze niedawno pracował, nie sprawia żadnych problemów. Kłopoty zwykle pojawiają się wtedy, kiedy konieczny jest rozruch zimnego silnika, a do tego np. w niskich temperaturach. Takie problemy sprawia m.in. silnik o zapłonie samoczynnym. Jednak i na to znalazł się sposób. Problemy z rozruchem w tego typie silników zostały rozwiązane zastosowaniem tzw. rozruchowych świec żarowych.

Po co stosuje się świece żarowe w silniku o zapłonie samoczynnym?

Tego typu świece podwyższają temperaturę powietrza w komorze spalania. To znacząco ułatwia zapalenia silnika diesel nawet w niesprzyjających warunkach.

Wady i zalety

Takie rozwiązanie pośrednio wpływa na oszczędność paliwa, a także na ograniczenie emisji spalin. Nie zmniejsza się też pojemności silnika, Wśród głównych wad tego typu rozwiązania wymienia się pojawianie się zjawiska kompresji w silniku, oraz wzrost temperatury silnika, aż do momentu samozapłonu. To z kolei przyczynia się do szybszego, ale też jednorodnego spalania paliwa. Często także wymienia się trudności związane kontrolowaniem momentu, w którym dochodzi do zapłonu samoczynnego, co wymaga niezwykłej precyzji ustawień silnika i przemyślanej technologii. Najwięcej trudności inżynierowie napotykają właśnie z ustawianiem momentu samozapłonu.